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Transcript:
My name is Eamon Ore-Giron and this exhibition is Competing with Lightning / Rivalizando con el relámpago.
When I started working on the Infinite Regress works, I was thinking about the canvas as a stage to explore issues that were both personal and historical. And the more that I was working with gold, it had formal qualities that I really enjoyed, which allowed me to treat the form, almost like a sculptural form that kind of seems to float above the brown linen and at the same time, that relationship forces the linen to kind of become a substrate that recedes into space and allows all the other color forms to pass through the gold structure and intersect with one another and create interesting relationships, both color relationships, but also relationships of space.
And the more that I worked with gold, the more that the relationship that this series has with, pre-Colombian artwork and histories started to become more prominent in the series. And originally the gold was almost a personal kind of relationship where thinking about the material, almost metaphysically, something that would kind of conjure something beyond the body, something that would kind of start to touch upon something deeper in the way that we react to painting and the way we react to color and form. But taking in the history of gold and specifically gold in Latin America and in the United States, even it’s a history that is motivated and fraught with so much destruction.
I couldn’t help, but think about the forms that have been destroyed, like how much of the Peruvian and Mexican and Colombian, and basically all of the artwork that has been melted down into making money, into making coins and that in some ways, potentially making these paintings was a way to reclaim that destruction and to in some way, insert my painting as this push back against that destruction.
And in a lot of ways, I kind of, in my most optimistic ways of thinking about art and thinking about painting in particular, is within the frame of a generative experience. Painting, possibly creating new ways of seeing history, new ways of thinking about maybe these potentially fraught histories and pushing back against that history of destruction and history of erasure.
Transcripción:
Mi nombre es Eamon Ore-Giron y esta exposición es Competing with Lightning / Rivalizando con el relámpago.
Cuando comencé a trabajar en las obras de la regresión infinita, pensaba en el lienzo como un escenario para explorar cuestiones tanto personales como históricas. Y cuanto más trabajaba con oro, el oro tenía cualidades formales que realmente disfrutaba, lo que me permitió tratar la forma casi como una forma escultórica que parece flotar sobre el lino marrón y, al mismo tiempo, esa relación obliga al lino a convertirse en una especie de sustrato que retrocede en el espacio y permite que todas las demás formas de colores atraviesen la estructura dorada y se crucen entre sí, creando relaciones interesantes tanto de color como de espacio.
Cuanto más trabajé con oro, la relación que tiene esta serie con las obras de arte y con las historias precolombinas comenzó a ser prominente en la serie. Originalmente el oro era casi un tipo de relación personal donde pensar en el material, casi metafísicamente, evocaría algo más allá del cuerpo como algo que comenzaría a tocar algo más profundo en la forma en la que reaccionamos frente a la pintura y la forma en que reaccionamos frente al color y la forma. Pero teniendo en cuenta la historia del oro y específicamente el historia del oro en América Latina y en los Estados Unidos, incluso en ese historia que está motivada y cargada de tanta destrucción.
No pude evitar entonces pensar en las formas que han sido destruidas, como la cantidad de elementos peruanos, mexicanos y colombianos, y básicamente de obras de arte que se han fundido para hacer dinero, para hacer monedas, y por eso de alguna manera, potencialmente, hacer que estas pinturas fuesen una forma de reclamar en contra de esa destrucción y, de alguna manera, insertar mi pintura con ese empuje contra esa destrucción.
En muchos sentidos, mi forma más optimista de pensar sobre el arte y de pensar sobre las pinturas en particular, está dentro del marco de la experiencia generativa. Pintar, posiblemente creando nuevas formas de ver la historia, nuevas formas de pensar sobre quizás estas historias potencialmente tensas y rechazar esas historias de destrucción e historias de borrar al otro.